Organisatie en werkwijze
Iedere cliënt heeft een eigen ondersteuningsplan. De Stolp werkt aan de hand van het support-concept. Meer over deze onderwerpen en over de organisatie en werkwijze lees je hieronder.
Werkwijze
Het ondersteuningsplan:
Iedere cliënt van de Stolp heeft zijn eigen ondersteuningsplan waarin staat beschreven welke ondersteuning afgesproken is en op welke wijze deze gegeven wordt.
De cliënt houdt zelf de verantwoordelijkheid voor de invulling van zijn of haar leven.
De cliënt heeft een eigen cliëntbegeleider die het ondersteuningsplan samen met de cliënt maakt en in de gaten houdt of het goed wordt uitgevoerd.
In het ondersteuningsplan moet heel duidelijk aangegeven staan wat er precies gebeuren moet, omdat de ondersteuning vaak door verschillende begeleiders wordt geleverd.
Organisatie en werkwijze:
Cluster de Stolp heeft drie teams die worden aangestuurd door een clustermanager. Er zijn regelmatig besprekingen tussen een cliëntenraad, verwantenraad en de clustermanager.
Momenteel is er geen actieve verwantenraad. Verwanten die een bijdrage zouden willen leveren aan nieuw op te richten verwantenraad kunnen contact opnemen met de clustermanager Jaap Algera.
In de cliëntenraad zitten een aantal cliënten die de belangen van alle cliënten vertegenwoordigen.
In de verwantenraad zitten verwanten en/of voogden van cliënten die vanuit hun gezichtspunt de kwaliteit en de doelmatigheid van de dienstverlening beïnvloeden.
De overleggen zijn bedoeld om cliënten en verwanten medezeggenschap te geven, zodat dienstverlening in overeenstemming blijft met wat de dienstenvragers er van verwachten.
Ook werken wij samen met Overkerck, een Woon- en Zorgcentrum voor senioren in Heiloo. Het doel van de samenwerking is om senioren die ouderenzorg krijgen óók extra ondersteuning te kunnen geven vanwege een verstandelijke beperking.
Iedere cliënt van de Stolp heeft zijn eigen ondersteuningsplan waarin staat beschreven welke ondersteuning afgesproken is en op welke wijze deze gegeven wordt.
De cliënt houdt zelf de verantwoordelijkheid voor de invulling van zijn of haar leven.
De cliënt heeft een eigen cliëntbegeleider die het ondersteuningsplan samen met de cliënt maakt en in de gaten houdt of het goed wordt uitgevoerd.
In het ondersteuningsplan moet heel duidelijk aangegeven staan wat er precies gebeuren moet, omdat de ondersteuning vaak door verschillende begeleiders wordt geleverd.
Organisatie en werkwijze:
Cluster de Stolp heeft drie teams die worden aangestuurd door een clustermanager. Er zijn regelmatig besprekingen tussen een cliëntenraad, verwantenraad en de clustermanager.
Momenteel is er geen actieve verwantenraad. Verwanten die een bijdrage zouden willen leveren aan nieuw op te richten verwantenraad kunnen contact opnemen met de clustermanager Jaap Algera.
In de cliëntenraad zitten een aantal cliënten die de belangen van alle cliënten vertegenwoordigen.
In de verwantenraad zitten verwanten en/of voogden van cliënten die vanuit hun gezichtspunt de kwaliteit en de doelmatigheid van de dienstverlening beïnvloeden.
De overleggen zijn bedoeld om cliënten en verwanten medezeggenschap te geven, zodat dienstverlening in overeenstemming blijft met wat de dienstenvragers er van verwachten.
Ook werken wij samen met Overkerck, een Woon- en Zorgcentrum voor senioren in Heiloo. Het doel van de samenwerking is om senioren die ouderenzorg krijgen óók extra ondersteuning te kunnen geven vanwege een verstandelijke beperking.
Het support-concept
Wij werken met het support-concept:
Met bovenbeschreven visie als uitgangspunt is door John O’Brien een dienstverleningsconcept ontwikkeld: het support-concept.
1. Relaties
Op welke wijze kunnen we mensen met een handicap ondersteunen om wederkerige relaties te ontwikkelen en te onderhouden?
2. Respect
Betekenisvolle relaties zijn gebaseerd op respect. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat mensen met een handicap zich gerespecteerd voelen door andere?
3. Vaardigheden
Respect hangt sterk samen met waargenomen vaardigheden. Mensen met een handicap worden veelal gezien als mensen met onmogelijkheden. Wat echter zijn hun unieke bijdragen aan de samenleving of aan de relatie met mensen in de directe omgeving.
4. Deelname
Om nieuwe relaties te ontwikkelen en bestaande relaties te onderhouden is het ook belangrijk dat mensen met een handicap aanwezig kunnen zijn op de plaatsen waar ook andere mensen komen. Hoe kunnen we daaraan bijdragen?
5. Keuzes
Het is voor mensen belangrijk om grip te hebben op hun leven. Hoe kunnen we daarvoor zorgen? Welke keuzes dragen bij aan het ontwikkelen en behouden van een gevoel van eigenwaarde?
Bij Esdégé-Reigersdaal zijn deze thema’s bekend als de kwaliteitspijlers.
Dit zijn de pijlers waarop het beleid van de stichting rust en waaraan alle activiteiten binnen de stichting getoetst worden. Ondersteuning richt zich daarbij aansluitend op die zaken of levensgebieden waarop ondersteuning daadwerkelijk nodig is. De vorm en mate waarin ondersteuning geboden wordt of moet worden, is uiteraard afhankelijk van de specifieke vragen van het individu.
Om op een goede manier invulling te kunnen geven aan de hiervoor beschreven visie en uitgangspunten is het van belang om daarvoor de noodzakelijke voorwaarden te creëren. Een belangrijke voorwaarde is gelegen in de wijze waarop de organisatie wordt vormgegeven.
Met bovenbeschreven visie als uitgangspunt is door John O’Brien een dienstverleningsconcept ontwikkeld: het support-concept.
1. Relaties
Op welke wijze kunnen we mensen met een handicap ondersteunen om wederkerige relaties te ontwikkelen en te onderhouden?
2. Respect
Betekenisvolle relaties zijn gebaseerd op respect. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat mensen met een handicap zich gerespecteerd voelen door andere?
3. Vaardigheden
Respect hangt sterk samen met waargenomen vaardigheden. Mensen met een handicap worden veelal gezien als mensen met onmogelijkheden. Wat echter zijn hun unieke bijdragen aan de samenleving of aan de relatie met mensen in de directe omgeving.
4. Deelname
Om nieuwe relaties te ontwikkelen en bestaande relaties te onderhouden is het ook belangrijk dat mensen met een handicap aanwezig kunnen zijn op de plaatsen waar ook andere mensen komen. Hoe kunnen we daaraan bijdragen?
5. Keuzes
Het is voor mensen belangrijk om grip te hebben op hun leven. Hoe kunnen we daarvoor zorgen? Welke keuzes dragen bij aan het ontwikkelen en behouden van een gevoel van eigenwaarde?
Bij Esdégé-Reigersdaal zijn deze thema’s bekend als de kwaliteitspijlers.
Dit zijn de pijlers waarop het beleid van de stichting rust en waaraan alle activiteiten binnen de stichting getoetst worden. Ondersteuning richt zich daarbij aansluitend op die zaken of levensgebieden waarop ondersteuning daadwerkelijk nodig is. De vorm en mate waarin ondersteuning geboden wordt of moet worden, is uiteraard afhankelijk van de specifieke vragen van het individu.
Om op een goede manier invulling te kunnen geven aan de hiervoor beschreven visie en uitgangspunten is het van belang om daarvoor de noodzakelijke voorwaarden te creëren. Een belangrijke voorwaarde is gelegen in de wijze waarop de organisatie wordt vormgegeven.